studentoverlevnad.blogg.se

Bloggen innehåller information om privatekonomi, studietips, välmående och annat som berör studentlivet.

Läckor i din privat ekonomi

Kategori: Allmänt

Under de senaste åren har jag blivit mer och mer intresserad om hur jag sköter min privat ekonomi som student. Det är nästan vanligt att jag hör kommentarer som "fattig student", att man har en "student ekonomi" eller "vi är studenter" och dessa sätt att prata verkar vara kopplade till en dåligt och/eller begränsat ekonomi. 
 
Här är några av de fällor som påverkar ens ekonomi på ett negativt sätt. 
 
Jag är tacksam för jag har aldrig varit särskillt intresserad av att använda/konsumera alkohol, snus, cigarreter eller andra droger, däremot kan jag ibland lägga  lite för mycket pengar på prylar jag inte använder särskillt ofta, medlemskap jag inte använder (en, än så länge, som jag kommer att säga upp snart) eller genom att tappa bort saker då och då som jag måste ersätta nästan omedelbart (som när jag tappade bort min ny inköpt Juridik bok, den var fortfarande sin förpackningen... oh God...). Varför tar jag upp alkohol, snus, cigarreter och droger? För att det är en extra kostnad till vår ekonomi som studenter som äter upp vår redan begränsade budget. Om du/vi är inte beredd att sluta "cold turkey/tvärt" skulle man kunna börja med ett par öl/vin glas mindre, ett par snus mindre om dagen eller några cigarreter mindre om dagen. Droger... don`t do them... just don`t. 
 
"Det är inte de stora kostnader man blir rik av, det är de små utgifterna" som jag fick lära mig för ett par år sen här i Sverige. 
 
Finns där saker där du lägger extra mycket pengar på saker som inte tillför något positiv till ditt liv? Eller saker som äter upp din budget som egentligen du skulle kunna klara dig utan?
Här är en lista av saker som skulle kunna göra hak på din ekonomi, i längden, varje öre du spenderar, adderas till tussentals under bara månader. Till exempel:
 
  • En kopp kaffe till fika/lunch:
  1. per dag: mellan 10 kr - 15 kr koppen
  2. per vecka mellan 50kr - 75kr
  3. per månad (bara arbetsdagar): 200kr - 300kr
  4. per år: 2400-3600 kr, om jag inte har fel, 2400kr är ungefär en halv hyra och 3600 skulle nästan kunna vara en hel månadshyra för en student. Jag vill påängtera lite extra här eftersom många av oss som studenter oroar oss över hur vi kommer att klara juni, för att CSN pengarna kommer knappt att räcka tills vi börjar jobba inför sommaren (om vi gör det).
  5. Tänk på hur mycket det skulle kunna bli under åretslopp. 
Man kan göra samma beräkning med utekvällar, läsk, chips, hur mycket man snusar, i stort sätt allt du känner att du klarar dig utan som du lägger pengar och energi på.
 
Jag tar gärna emot feedback både på innehållet och grammatiken, jag håller på träna, förbättra och utveckla min svenska här. 
Ha en trevlig vecka! 
 
Kommentera inlägget här: