studentoverlevnad.blogg.se

Bloggen innehåller information om privatekonomi, studietips, välmående och annat som berör studentlivet.

5 principer för att utnyttja tiden på ett bättre sätt!

Kategori: Förhållande, Förändring, Må bra, Om du inte gillar det..., Prioritera, Relationer, Respekt, Tid, Uppgradering, studentliv

Oavsett om vi är studenter, anställda eller båda delarna har vi ett förhållande med tiden. Detta förhållande kan vara både bra men också dåligt, beroende på hur vi använder den. Vi måste alltid vara på plats vid en viss tid, äta lunch vid en viss tid och går hem vid en viss tid. Vi tillbringar en hel del av vår tid på läsning av litteratur, anteckningar och skrivandet. Vi tillbringar också en hel av vår tid med att umgås med vänner eller undvika folk, beroende på hur du är som person. Poängen är att tid är en konstant i våra liv.

Nu när jag studerar, arbetar och har en hel del olika intresse, framförallt träning, har jag märkt att utan en tydlig plan gör jag allting halvdant. Jag har haft perioder då jag har varit helt frustrerad för att jag har tagit för mycket på mig och sen gör jag inte min bästa i områdena som är viktiga för mig. Ibland har jag lagt bara 60% av min tid och energi här, 10% där och 30% på något annat. Här kommer jag att skriva om några principer som har varit till hjälp för att kunna använda min tid ett effektivare sätt.

Prioritera

För inte så länge sen prioriterade jag träningen och fritiden mer än vad jag prioriterade mina studier. Det är inget fel med det om det är just träning du vill satsa på och vill ha en utbildning som backup. Problemet var att utbildning ligger högst upp i min prioriteringslista, men mina handlingar pratade högre än mina ord. Många gånger gick jag och tränade eller hittade på annat i stället för att sätta mig ner och läsa eftersom jag ”inte orkade” just då. När jag kom och satt mig ner på stolen, var det antingen sent på kvällen eller så var jag för trött. Det var nästan som att jag använde resterna av min energi på pluggandet i stället för att plugga när jag hade energi. Du kan göra den följande övning på ett papper eller på datorn, skriv ner tio saker som är viktiga för dig. Till exempel, familj, studierna, vänner, träning, musik, läsning, jobb, hunden eller resa. Nu väljer du ut de 5 du vill fokusera mest på. I min lista låg utbildningen högst upp, familj och vänner i andra plats, träning på tredje plats och jobb på fjärde, allt annat på femte plats. Hur kan du prioritera studierna över din familj och vänner?!Det svarar jag på i nästa princip.

Respektera dina prioriteringar (men var beredd att göra om vid behov).

När du kliver på en flygplan är det rutin att de går igenom säkerhets anvisningar innan det är dags att lyfta. Bland dessa anvisningar brukar de säga att om något skulle hända, att du ska ta på dig masken först innan du hjälper någon annan med deras. Du ska alltså sätta på masken på dig först innan du sätter masken på barnet exempelvis. Det handlar inte om att vara självisk och bry sig bara om sig själv, tvärtom faktiskt. Om jag inte mår bra, hur kan jag få andra att må bra i så fall? Om jag bortprioriterar mig själv och bryr mig mer om andra än om mig själv kommer detta att slita på mig efter ett tag. Jag tror att du själv känner när du vill vara för dig själv och vila upp dig samt när du vill hitta på saker för att ha kul. Genom att respektera dina prioriteringar ger du budskapet till andra att du prioriterar dig själv först, vilket i början kan vara lite jobbigt men efter ett tag kommer andra att respektera det. I ”slutet” de flesta klarar sig med eller utan din hjälp, det är bra att du prioriterar dig själv för att kunna göra gott för andra. Testa en annan övning! Säg nej till allt för en dag, säg nej till inbjudningar, att träffas eller möte för en dag, bara för att öva in att säga nej när du inte är villigt att medverka. Kom ihåg att inte säga nej till dig själv när du säger nej till andra(så klyschigt men så sant!)

Värdera din tid hög och handla därefter

”Vi får inte betalt för den tiden vi jobbar, vi får betalt för värdet av vårt arbete under den tiden.” Jim Rohn. Som citatet säger, det handlar inte om att vi sitter 8 timmar på jobbet och så får vi vår lön, vi får lön utefter värdet vi tillför till företaget eller kunden. Vi får inte betalt för den tid vi sitter på kontoret, vi får betalt för den kunskap som vi har och använder när vi är där.

Med detta sagt, tiden du sitter på spårvagnen exempelvis, behöver inte bara vara en åktur. Det finns podcast, ljudböcker, böcker som du skulle kunna lyssna eller läsa under tiden du är på väg till jobbet. Om ditt jobb ligger en halv timme hemifrån och en ljudbok är 6 timmars lång, det kommer att ta dig ungefär 6 dagar för att ”läsa klart” boken. Jag räknar genom att säga att du lyssnar på en halv timme på väg till jobbet och en halv timme på väg hemåt. Det finns en uppsjö av möjligheter om saker som vi kan lära oss och som kan hjälpa oss att utnyttja tiden på ett annorlunda sätt. Det finns förmodligen människor som upplever resan till och från jobbet som avkopplande och det är det som gör tiden på spårvagnen/bussen/tåget värdefullt. Tanken är bara att det finns tider i vardagen som vi gör triviala saker som inte har en så stort påverkan på våra liv. Det är då vi kan lägga in en podcast eller ljudbok om ett ämne man är intresserad om, exempelvis samhället, kultur, musik, människans beteende eller annat. Detta kan göra sysslor som städning, tvätt eller diskning till en ”double win” vilket innebär att du får gjort det du skulle få gjort och du lär dig något nytt på köpet.

Ställ dig frågan, vilka aktiviteter kan jag leva utan som tar alldeles för mycket tid ifrån mig?

Bland de första svaren som jag kommer på är bland annat Facebook, Netflix eller spel på telefonen. Jag kommer ihåg att jag bestämde mig för ett par år sen att ta bort Facebook appen från min telefon. Jag slösade bort otroliga mängder tid på att skrolla. Jag kommer ihåg just den kvällen då jag bestämde mig. Jag hade sagt att jag skulle gå och träna om 20 minuter, jag skulle bara ”chilla lite och kolla på Facebook”, när jag väl reste mig upp för att gå träna, det hade gått två timmar bara så där. Jag spenderade två timmar på att skrolla ner på ett information flöde där gulliga katter, någons klagomål om att McDonalds tog 3 minuter för länge eller annat meningslös inte tillförde ett sk…., jag menar något meningsfullt till mitt liv.

En till exempel. För inte så länge sen fick jag säga upp mig från ett jobb som tog bara alldeles för mycket tid och energi från mig. Det var kul i början men nu när jag ser tillbaka på det, det blev till en sorts tidsfälla för mig. När jag kollade upp på mina prioriteringar låg jag långt ifrån det som jag hade planerat. Mina studier låg längs ner, mitt förhållande med min flickvän höll på gå ner i diket och jag umgicks inte med vänner för att jag behövde antingen vara på jobbet eller förberedda inför den. Japp, jag hade ett jobb och allt men allting som jag värderade som viktigt, höll på att gå åt skogen. Jag mådde jättedåligt under den perioden tills jag inte klarade av det längre och fick skriva till min chef och berätta hur situationen låg till. Nu när jag ser tillbaka på det upplever jag att jag utvecklades en hel del under den tiden jag jobbade, men det största lärdom är att jag lärde mig att säga ifrån och sätta ribban högre på hur jag vill spendera och värdera min tid.    

Om du inte gillar det, ändra det!

Självklart finns där situationer då man bara kan gilla läget och så. Det finns en bok och en blogg som jag har läst på sistone som behandlar just den här principen. Boken heter ”Man`s search for meaning” av Viktor Frankl. Boken handlar om hans upplevelser och erfarenhet av koncentrations läger i Polen och eländet som han skådade som fånge. Det största lärdom från boken är att oavsett hur omständigheterna ser ut, ingen kan erövra oss från friheten att välja betydelsen av det som sker. Viktor Frankl var en österrikisk neurolog och psykiatriker som överlevde andra världskriget bland det mest omänskliga fysiska och psykiska förhållande. Om du inte gillar läget, ändra din inställning. Många gånger kommer vi inte att gilla det som sker, men vi kan lära oss att ”bli som vatten” som Bruce Lee sa någon gång.Världen har varit här innan oss, vi kan anpassa oss så länge det inte strider mot våra principer och värderingar.

Jag läste en blogg igår https://www.stevepavlina.com/blog/2016/07/how-to-tip-scarcity-abundance/.  Blogg inlägget handlade om hur man går från en inställning av knapphet och brist till en inställning av överflöd och abundans. Det som gjorde ett starkt intryck på mig var när Steve Pavlina (bloggaren) skriver om hur vi behöver inte acceptera vad som helst från andra. Inlägget pratar om hur vi kan få andra att respekterar oss genom att respektera oss själva först. Genom att inte accepterar längre att andra behandlar oss som skit, skyddar vi vår integritet. Vi behöver inte acceptera att vår chef kör över oss bara för att vi vill behålla jobbet. Vi behöver inte acceptera att syskon eller vänner utnyttjar oss bara för att vi inte vill bli lämnade eller känna oss ensamma. Igen skulle det kunna handla om inställning, men mer än så, om vi blir ”illa mående” av hur situationen ser ut, vi kan alltid börja leta efter en utväg. I situationer då chefen eller partner inte respekterar oss, kan vi välja att säga ifrån, och om det behövs ”säga upp” förhållandet genom att göra slut eller hitta ett annat jobb.

Det som är garanterat att hända är döden och förändring. Vänta inte tills det finns för lite tid kvar för att inse att du ville göra saker annorlunda. Vänta inte tills det finns för lite tid kvar för att handla i riktning med det du faktiskt vill göra! Förändring är konstant, det är egentligen bland de få saker som är återkommande. Förändring är där för gott och ont, men du kan se till att den är för gott eller för ont. 

Kommentera inlägget här: