studentoverlevnad.blogg.se

Bloggen innehåller information om privatekonomi, studietips, välmående och annat som berör studentlivet.

Intervju #1 om studentlivet: "Den anonyma Psykologen"

Kategori: Förhållande, Intervju, Relationer, Rutiner, Strategier, Stress, Studenter, Studentlivet, Tips och tricks, schema, student livet

För ett par helger sen hade jag och min flickvän besök hemma hos oss. Eftersom den här personen har studerat 3 år på Universitetet till psykolog tyckte jag att det var ett bra läge för att intervjua henna och ställa några frågor angående studentlivet.

Eftersom hen ville vara anonym kommer jag bara att hålla mig till att skriva att hen studerar psykologi, är mellan 20-25 år gammal och har studerat 3 år på universitet.

Känn dig fri att skumma genom texten och läsa det som du tycker verkar intressant!

Jag upplevde att jag hittade många nyttiga lärdomar från denna intervju!! Om du hittar några guldkorn som resonerar med dig, använd dem i dina studier! Som Jim Rohn sa någon gång: ”Låt inte information leda till kunskap. Låt informationen leda till handlingar”.

Nu, till intervjun med den anonyma psykologi studenten.

-Hur kommer det sig att du blev intresserad av att utbilda dig till psykolog?

-Jag tycker att det är en viktigt ämne eftersom det är många i samhället som lider av psykisk ohälsa. Psykisk ohälsa är något som har varit mycket stigmatiserad men synen på det håller på att förändras. Jag har alltid velat utbilda mig vidare och trots att det är en lång utbildning tycker jag att det är värt att lägga den tid. Jag känner att det skapar en viss trygghet att ha en yrkestitel samt att göra ett meningsfullt arbete.

-Jag tycker att det är intressant att lära mig mer om hur människor fungerar och tänker.

Vad är det som du tycker är mest intressant inom psykologi?

-Jag tycker att det mest intressanta med psykologi är att se hur anpassningsbara människor är. Människor kan gå genom väldig svåra saker, och visst det kan leda till vissa konsekvenser men dessa människor kan också gå vidare i livet. Genom rätt hjälp och stöd kan människor övervinna sina omständigheter. Jag hittar också intressant hur saker som har blivit inlärda på ett fel sätt, går att träna bort. Föräldrar som är rädda för ett visst djur och ”lär ut” denna rädsla till sina barn exempelvis.

-Utvecklings psykologi tycker jag också är intressant och se de olika processer på vilka barn och hjärnan utvecklas under livets gång.

Finns det andra faktorer som gör att du vill lära dig mer om psykologi?

-Det kommer alltid fram ny information som kommer från vetenskapliga studier. Det kommer nya saker samt ny teknik som gör att man kan mätta olika processer i hjärnan på ett bättre sätt till exempel. Psykologi är ett relativt nytt ämne, ungefär 100 år gammal.

Hur upplevde du ditt första år av studier? Fanns det svårigheter?

-Det var mycket nytt att ta till sig, som att studera självständig eller att man flyttar hemifrån för första gången. Det var inte bara studierna jag fick anpassa mig till men också till ett helt nytt liv generellt. Jag tyckte det var lite svår i början, jag studerar på en ort som är långt ifrån min familj vilket gör att jag inte kan bara åka hem. Man får bli vuxen på riktigt. Det var utvecklande för mig som person. Första året var allra svårast i början, men sen får man lite mer rutin.

-I början var det jättesvårt att hitta en rutin eftersom man flyttar hemifrån för första gången och så tänker man ”oj, nu är jag ledig, jag kan åka till badhuset mitt på dagen eller gå shoppa”. Jag insåg första året att jag behövde mer rutiner. Det var så mycket nytt, jag behövde tid för att komma in i det, att skapa mig rutiner. Det som var problematisk i början var att man kan hitta på massa saker mitt på veckan men sen i helgen inser man att man har en hel del arbete som inte är klar. Det är då jag började inse att kanske jag borde studera mer under veckorna för att kunna ha ledig på helgerna. Även då att det är fritt att göra saker på vardagarna så är det skönt att ha regelbundna rutiner.

Kan du se skillnader mellan gymnasiet och skolan?

-För det första är det att man måste vara mycket mer självständig. Om man inte kommer på tentorna och misslyckas, det finns ingen som kommer att fånga upp dig, det är upp till dig. Om du inte tar dina poäng, är det bara du som förlorar, för att då får du ingen utbildning. Det var så på gymnasiet också men det känns ändå som att det fanns vuxna som hade koll på en. Det fanns exempelvis mentor som man kunde ha utvecklingssamtal med. På högskolan har man inget sådant, nu är det mycket mera upp till en själv.

-På gymnasiet bodde man fortfarande hemma, man får matten laggad, man går inte och handlar. Detta gör att man har andra vardagssysslor. Det handlar inte rätt konkret om just studierna men på gymnasiet fanns där mycket mer tid för att fokusera på just studierna.  

Hur organiserade du ditt schema för att kunna göra alla uppgifter?

-Varje gång en ny kurs börjar försöker jag få en överblick. Jag läser studiehandläggningen noga, jag vill ha koll på saker. Redan innan första introduktionen brukar jag ha läst klart den, så att jag har en idé om vad kursen kommer att handla om. Då, på första introduktionen känner man igen saker, ”vi ska ha den examination, den där tentan och det grupparbetet”. Jag kan skapa mig en inre bild över när saker ska vara klara. Förutom det är jag inte supernoga med att skriva saker ner i detaljen, jag skriver exempelvis inte vilka sidor jag ska läsa. Jag har ändå en idé om hur lång jag borde läsa varje vecka. Då kan jag planera vardagarna, jag försöker läsa ungefär sex timmar per dag ungefär. Om jag inser att jag skulle behöva mer tid, ökar jag tiden som jag lägger på studierna. Jag är inte så jätte duktig på att sitta åtta timmar per dag. Jag har detta på en ungefär, om jag märker att jag börjar falla efter så jobbar jag lite hårdare. Jag har inte ett superstrukturerat schema.

De här sex timmarna, är det utöver föreläsningarna?

-Nej, om jag har exempelvis en föreläsning på två timmar och sen lunch, pluggar jag 4 timmar till efteråt. I snitt är det fem eller sex timmar per dag som jag har som utgångspunkt. Vissa dagar behöver jag göra mer och vissa dagar mindre. Det blir en totalt av trettio timmar i veckan så jag pluggar inte supermycket. Andra dagar har man jättelånga föreläsningar i stället, vi säger exempelvis 7 timmars föreläsningar och de dagarna orkar jag sällan plugga efteråt.

-När det gäller tentor brukar jag sitta mycket längre, upp till åtta eller nio timmar per dag. Det kan vara för att jag har svårt att motivera mig ibland och för att jag behöver pressen.

-Jag satsar inte för att få högsta betyg, om jag skulle satsa för det skulle jag lägga ännu fler timmar än det jag gör just nu. Jag vill lära mig, jag satsar på att bli godkänt. Jag vill inte bli stressat, jag vill inte ha det så pressat att jag inte orkar i längden. Jag tycker att det är bättre att t hålla det på en lagom nivå. Jag vill bli godkänt men utan att ligga på gränsen till underkänt. Jag vill inte stressa ihjäl mig. Jämförelsen att det är en marathon och inte en sprint.

-Nu har jag studerat i tre år och det känns som att det kommer att bli lite mer hektiskt i skolan efter det tredje året. Det kommer innebära att jag kommer att behöva lägga upp till åtta timmar per dag.

Sätter du mål för dina studier?

-Ja, jag har som mål att jag vill klara alla tentor och inte göra om dem. Om det är mellan godkänt och icke godkänt så är jag helt ok med godkänt. På psykolog programmen har vi en skala från A till F och jag vill helst ha D eller högre för att jag inte vill ligga på gränsen. Jag vill känna att jag har tillräcklig med kunskap och lite till. Jag känner mig helt fine med D.

Har du inte klarat några tentor?

-Det var bara ett mindre prov då jag fick några poäng under godkänt gränsen. Annars har jag klarat alla tentor och större uppgifter.

-Det fanns också en tenta i början då jag blev jätte förkylt, jag gick knappt på föreläsningarna för att jag behövde ligga hemma och vila. Den tenta hämtade jag upp några månader senare och då märkte jag ”Oj!! Det var bara några poäng ifrån icke godkänt!”.   

Hur har du bekostat den ekonomiska delen av dina studier?

-Jag har tagit studielån och studiebidrag. Jag klarar mig egentligen på mina studielån och studiebidrag men jag har valt att arbeta extra för att kunna unna mig andra saker som att äta ute, gå på bio eller på konsert, en guldkant i tillvaron. Jag sparar ändå en hel del av pengarna, jag använder inte upp allt. Jag tycker att studielån är så pass förmånliga att jag tycker att jag kan ta det. Jag känner för min egen psykiska hälsa och välmående att jag inte vill känna att jag måste jobba och att jag måste få ihop jobbpass eftersom det inte är vad det handlar om. Det är studierna som är min huvudsyssla, sen om jag har energi över så är det roligt att jobba eller göra något annat, det är studierna som ligger i första hand.

Kan du berätta om de tre bästa sakerna med att studera på högskolan?

-Jag tycker att det är självständigt och fritt, vilket gör att man kan disponera över sin egen tid.

-Jag tycker att det är en härlig gemenskap att vara i ett sammanhang med andra likasinade som har valt samma inriktning som en själv, då har vi givande diskussioner.

-Att känna att man utvecklas, att man gör något meningsfull som man kan ha med sig hela livet. Jag upplever att jag lär mig saker som är nyttiga för mig.

Kan du berätta om de tre värsta sakerna med att studera på högskolan?

-Att man får bo på studentlägenheter, att inte bo just där man skulle önska för att man måste bo i en viss stad för att det är där som utbildningen finns. Utbildningen finns på flera orter men jag kom inte in på den ort jag ville studera i, vilket gjorde att jag fick flytta till en annan ort. Jag skulle inte ha valt att flytta i fem år av mitt liv till den orten jag fick flytta till om det inte var för att jag skulle studera.

-Det är både bra och dålig. Det är en speciell period i livet och det är väldigt roligt. Det är många unga som bor där och så men jag känner att jag vill vidare. Det är en sorts känsla av att jag skulle vilja komma igång med livet på något sätt. Även då att man får nya vänner och en ny bekantskapskrets är man fortfarande långt ifrån familjen och ”verkligheten” på något sätt.

När det gäller fester och andra saker ”icke relaterade” till studierna, hur har du organiserat din tid för att kunna träffa vänner, gå på fester och delta i andra aktiviteter?

-Jag försöker inte plugga på helgerna. När det gäller tentor och prov kan det hända att jag väljer att plugga på helgerna på dagtid. Fredag kvällen och lördag försöker jag att inte plugga eftersom det är vanligtvis då det finns något socialt evenemang. Om det skulle vara ett evenemang på dagtid, pluggar jag i stället på kvällen så att jag inte ska missa festen eller något annat roligt. Överlag försöker jag ha kvällarna lediga. Första året var det någon som sa till mig att den inte pluggade efter klockan åtta på kvällen och sist jag pratade om detta med den personen sa den att den pluggar inte efter fem. Nu har det blivit så att jag försöker hålla åtta på kvällen som en gräns. Man måste få varva ner och känna att man har gjort det man har kunnat för dagen. Man kan inte sitta dygnet runt med stressad och känna att man ligger efter. Efter åtta varje kväll och särskilt på helgerna, förutom vissa undantag, försöker jag hålla studiefritt.

-När det gäller tentor ska studierna helst planeras så att man inte behöver plugga helger. Jag tycker ändå att det är mer värt att sitta i helgen och plugga än att göra omtenta.  Om jag känner att jag inte har pluggat tillräckligt läggar jag mer tid på det även i helgen. Det är jätte tråkigt att missa evenemang för att man måste plugga. Jag sjunger på kör varje vecka och jag försöker att aldrig ställa in det på grund av studierna eftersom det ligger på kvällstid, det är avslappnande och det är en bra aktivitet där man gör något annat. Jag försöker hålla fast vid aktiviteterna och inte strunta i dessa på grund av studierna. Man kan inte bara studera.

När det gäller kärlek och förhållande, finns det något du kan rekommendera andra studenter om hur de kan prioritera sin tid mellan att ha en partner och studierna?

-Jag tycker att man ska se sina studier som ett arbete. Det jag menar är att om ens partner inte pluggar utan jobbar dagtid, att du som är student pluggar också dagtid så att ni kan ha kvällarna ihop. Om du sover bort dagarna och ska plugga på kvällarna får du inte så mycket tid till att umgås, vilket känns lite dumt. Man borde anpassa sin tid.

-Jag tycker att man ska prata med sin partner så att vid tenta perioder, då det brukar vara mer intensiv i skolan, den förstår att man inte kan umgås jämt. Ibland fungerar inte just då. Jag tycker att om man bor tillsammans så kan man hjälpa varandra under de perioder då ens partner har det mer stressigt. Din partner kanske kan hjälpa laga mat och göra andra sysslor så att du kan fokusera på det du behöver göra. Vid andra tillfälle byter man roller så att båda stödjer varandra när det behövs. Jag tycker att du ska vara medveten om att det inte är din partners fel när du har planerat din tid dåligt. Om du skjuter upp dina studier till sista veckan och du inte har tid att umgås med din partner på en hel vecka för att du ska plugga 24/7, går det ut över din partner. Där tycker jag att det är du som ska planera din tid bättre och prioritera umgänget med din partner för att jag tror att du mår bra av det i längden.

Har du några tips om hur man kan kontrollera studierelaterad stress? Vad gör du för att kunna slappna av?

-En sak kan vara att man skriver upp saker så att man inte känner att man inte har koll på det. ”När var det som det här skulle lämnas in?” eller ”vad var det som gällde?. Det är bra att man skriver ner och bockar av så att man vet att man har gjort det man ska. Det är bra att man skriver upp i sin kalender och håller koll så att man kan slappna av och har koll på läget.

-Det finns också annat jag tänker på, återhämtning handlar om att du ska göra andra saker. Vi säger att du har suttit en hel dag och läst, så kanske du behöver komma ut och röra på dig. Det kan vara så att om du har pluggat själv, behöver du gå ut och vara social och umgås med kompisar för att återhämta dig. Det kan vara också så att du har suttit på universitet hela dagen och pratat med andra, då behöver du kanske vara lite för dig själv, ta en promenad. Det låter som att man ska göra tvärtom. Ja! Vi har läst en del om återhämtning under utbildningen. Vissa tror att bara man går hem och lägger sig på soffan så vilar man. I det fallet då man har haft det jättestressigt på jobbet säger vi, då kan det vara bra att man går ut och gör något fysisk för att kunna bli av med överskottet energi som byggs upp under dagen. Att man har jobbat mycket med hjärnan under dagen och sen går man hem, kollar på serier och tar massa nya intryck då blir det också en belastning. Det kan vara behövligt att man bara har det lugnt och tyst omkring för att kunna sortera intrycken. Fortfarande tycker jag att alla får känna efter det som fungerar för dem.

-Det är också viktigt att man äter bra mat och att man äter på regelbundna tider för att det gör att man orkar plugga. Genom att göra ”tvärtom” det man har gjort under hela dagen undviker man att belasta samma delar av hjärnan, du ”rensa” huvudet genom exempelvis en löprunda. Du kan läsa en bok sen efter det, men det är bra om man aktiverar kroppen i stället för sätta sig och läsa en bok direkt när man kommer hem.

Om för någon anledning, den här intervjun försvinner eller skulle bli förstörd och du har bara fem minuter kvar att leva för att kunna föra vidare ditt budskap till andra studenter, vilka skulle vara dina tre främsta rekommendationer?

-Ta vara på tiden, det är en jättefin möjlighet, ta vara på den. Det är en väldig förmån vi har här i Sverige. Uppskatta det du faktiskt kan lära dig.

Du har tre minuter!

-Ta inte allting så himla allvarlig och stressa inte ihjäl dig, det är inte värt att bli utbränt eller få magsår. Gör så gott du kan och försök få en balans i livet, allt handlar inte om studier.

-Odla dina relationer, du behöver dem som stöd, som en sorts skyddsnät, böckerna kan inte vara dina enda vänner. Det är inte värt att inte prioritera tid att umgås med dina vänner och sen inte ha några vänner kvar. Ta dig tid att vara med dem!

Det är intressant att dessa tips inte handlar om själva studierna men om det runtomkring!

-Om jag ska säga något konkret studiemässigt,  va organiserat, ha koll på materialet och se till att skaffa böckerna i tid. Börja i tid helt enkelt och skjut inte allt upp till sista vecka. Det är bättre att göra lite varje dag än att göra allt på slutet.

Tack så mycket för intervjun!

Det är många saker jag kommer att ta till mig från den anonyma psykologen! Skriv gärna nere i kommentarerna vilka var de guldkorn du hittade i denna intervju! 

Kommentera inlägget här: